Historiek

Héél lang geleden - om precies te zijn in 1984 - kreeg Fons de politieke microbe voorgoed te pakken. Hij werd lid van JONG CVP en zette zich volledig in voor de belangen van in het bijzonder de Merchtemse jeugd.

Zijn politieke interesse groeide en in 1988 nam hij dan ook deel aan de gemeenteraadsverkiezingen. Met succes bleek achteraf, want hij behaalde maar liefst 829 stemmen. Al was dit niet voldoende voor een zitje in de gemeenteraad. Een jaar later mocht hij dan toch zetelen als gemeenteraadslid. Hij bleef politiek actief een waagde nog een poging in 1994. Zijn jarenlange inzet werd beloond met een mooie 1011 stemmen. Vanaf 3 januari 1995 werd hij schepen van onderwijs, informatie en informatisering. Vanaf dan werd hij - en dat is hij nog steeds - fractieleider van zijn partij.

En hij heeft niet stilgezeten. Hij was immers mee verantwoordelijk voor de opening van de nieuwe tuinbouwschool in 1995. Alsook de opening van de technische school.

Bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2000 behaalde Fons zelfs nog meer stemmen, 1722 om precies te zijn. Als stemmenaantal kon dit wel tellen, hij had bijna evenveel stemmen als huidig burgemeester Eddie De Block. Maar aangezien de toenmalige CVP werd aangestuurd tot oppositie, moest hij zijn schepenambt afstaan en werd hij weer gemeenteraadslid.

6 jaar later waren het weer gemeenteraadsverkiezingen. Fons stelde zich ditmaal ook kandidaat als provincieraadslid. Voor de gemeenteraad behaalde hij 1952 stemmen - een persoonlijk record - en voor de provincieraad zelfs 4101 ! Maar het monsterkartel van huidig burgemeester Eddie De Block haalde enorm veel stemmen, voldoende om alleen te zetelen in het schepencollege. Fons werd weer gemeenteraadslid. Met de Vlaamse en federale verkiezingen in 2007 stelde de alom bekende Gooikse burgemeester Michel Doomst zich kandidaat als volksvertegenwoordiger. Door zijn hoog stemmenaantal werd hij dan ook volksvertegenwoordiger en moest hij zijn ontslag indienen als provincieraadslid. Als eerste opvolger mocht Fons dinsdag 11 september 2007 zijn eed afleggen als provincieraadslid!